Wednesday, September 14, 2011

Demam Raya

Kesian Arissa...demam pulak masa awal2 raya hari tu....Pagi raya ke 2 tu saya terjaga jam 3 pagi bila terpegang tangan Arissa yang terasa panas...terus bangun dan check badan dia memang rasa panas sangat..check dgn termometer dah hampir 40°c..memang terkejut la risaukan dia...lepas tu memang tak boleh tidur dah dok mengelap badan dia je..

Hari tu juga lepas Subuh dalam jam 6 lebih kami terus bertolak pulang ke kampung..sepanjang perjalanan dia tidur jer...bila da sampai umah Tok Ma & Tok Walid , mula lah menangis bila dah bangun tu...memang raya ke dua tu Arissa banyak menangis jee..patutnya pagi tu baru lah nak pakai baju raya sama2...tapi dah Arissa sakit...Ibu ngan Ayah pon tak ada mood dah huhuhu....


Demam demam pon kena ajak beraya jugak...bawa jugak ke umah sedara mara...cuma kena pujuk2 bila dia nangis2 tu....kalau dengar dia menangis tu alahaiii memang kesian la...

Kalau kat umah dia nangis2 pastu tertidur...bila diletak atas tilam dia terbangun dan menangis lagi...kenalah pujuk dan tidurkan dia semula dalam pangkuan....bila sedara mara datng, kalau dia sedar bawalah keluar jumpa orang..kalau dia dah tidur tu tak sampai hati nak bangunkan dia..dah lah nak tidur pun susahkan..

Satu pengalaman baru buat saya bila anak tak sihat lagi2 waktu raya...kalau dulu2 nak beraya siap2 dah terus ikut pergi beraya...tak kisahlah nak gi beraya lama mana atau jauh mana sekalipon....tapi bila ada Arissa memang pape fikirkan dia dulu...nasib baik esoknya demam Arissa dah ok sket...cuma dia masih tak ada mood...masih nangis2 lagi kalo tak kena gaya...orang nak pegang nak main2 dengan dia pon takut agaknye sebab nanti dia nangis huhuhu...kesiaanya la anak Ibu ni...

Nanti lepas ni kita ajak la Ayah tu jenjalan selalu biar Arissa biasa bila ramai2 orang dan tak terkejut kalau Ibu & Ayah ajak jalan lama2 ye...hhehehehe


Friday, September 9, 2011

Cerita Raya Saya...

Raya tahun ni lebih bermakna buat saya dan suami sebab beraya sebagai seorang Ibu dan Ayah. Persiapan tahun ni pon sederhana je macam tahun2 sebelum ni...cuma rasa seronok nak menyiapkan anak time beraya hehehe...

Tahun ni giliran beraya belah saya dulu...kebetulan pulak adik saya yang baru kawin tu beraya belah suaminya di Kelantan...nampaknya lepas ni tak beraya sama lah dah kami sebab ada giliran masing2...tak apa lah...biasalah tu kalo dah kawin kan...kena lah bertolak ansur...

So 1st day raya tu kami beraya dekat Kajang je...Alhamdulillah Tok Mummy walau kurang sihat masih gigih nak masak untuk raya...pagi beraya di rumah sendiri, tengahari sampai ke petang barulah ke rumah sedara...

Esoknya raya ke 2, selepas subuh kami terus bertolak pulang ke kampung belah suami saya pula di Temerloh...yang tak bestnya, Arissa pulak demam hari tu...kesian dia...



Ni lah baju raya kami yang dijahit dengan penuh kesabaran oleh Huda, adik ipar saya sebab bagi kain last minute hehehe...kalau tak siap baju ni memang tak ada baju raya lah tahun ni hihihi....ni pon suami saya yang beria nak kain sama sebab 1st time sambut ada anak sendirikan huhuhu :P


Inilah baju kurung Arissa yang 1st...pakai kejap untuk ambil gambar je sebab dia ngamuk2 huhuhu...


So seperti biasa kalau beraya di Pahang memang terasa kemeriahannya sebab keluarga besar...sedara mara pon ramai...



Tahun ni bertambah meriah dengan kehadiran dua lagi cucu baru dalam keluarga kami iaitu Arissa ngan Abang Danish...beza umur sebulan je...



Family belah Walid...seronok begambar reramai cam gini hehehe


Malam raya ke dua tu diaorang buat hikarimoji...1st time saya tengok orang wat cam gini...memang cantik sangat hasilnye...dapatlah jugak 1 untuk Arissa hehehe...mekasihhh..memang gigih model2 yang terlibat...




So roughly itulah cerita raya saya...dan seperti sebelum2 ni juga...tiap kali raya saya rasa sangat bersyukur sebab dapat meraikan dengan keluarga yang tersayang...