Daisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, July 27, 2011

24 Mei 2011

Setiap Ibu yang melahirkan anak akan ada pengalaman bersalin yang tersendiri...setiap orang berbeza2 pengalamannya....Kali ni saya nak citer tentang pengalaman bersalin saya pulak...ada part2 yang saya ingat2 lupa terutamanya bab "masa"...sepatutnya pengalaman pertama ni saya patut alert sikit bab2 masa ni hehehe...tapi tak apa la...saya citer mana yang saya ingat je...yang penting pengalaman melahirkan Arissa ni menjadi kenangan terindah dan amat berharga dalam hidup saya...

Mengikut kata Dr, edd saya adalah pada 21 Mei 2011...so bila tarikh tu makin dekat, saya memang dah sedia dan tertunggu2 saat untuk melahirkan bayi dalam kandungan saya...memang get ready la anytime je leh bersalin ni...tiap2 hari tertunggu2 tanda2 bersalin...tapi...tunggu punya tunggu sampai 21 Mei tak ada sebarang tanda pon lagi..huhuhu...orang dah dok tanya2, call, sms tanya bila nak bersalin...lagi best leh lak tanya kenapa tak keluar2 lagi ni? apsal lambat sangat ni? doktor salah niii (part ni saya kurang setuju..dah kata expected due date je kan)....alahaiii...buat saya takut je...Dipendekkan citer dr bagi lagi 8 hari...kalau tak ada tanda jugak memang kena induce..

24 Mei 2011...saya terbangun pada jam 5.30 pagi sbb nak gi toilet...lepas tu saya mula rasa sakit...dalam hati ni dok terfikir...ni ke namanya contraction tu? saya terus tengok jam...selang 10 minit saya akan rasa sakit..Nak kejut suami ke? tak pe...rilek2 biar dulu..ntah2 tak ada apa...Saya terus mandi dan solat subuh dulu...makin lama sakit tu makin terasa...saya pon kejut suami saya dan bagitau saya dah mula rasa sakit dari awal pagi tadi sebenarnye...agaknya tengah contraction kot....boleh plak ber kot kot kan hehehe...

So kami terus ke Hospital Putrajaya pagi tu dalam kol 7 lebih kot...sempatlah sebelum kuar umah tu saya makan roti sekeping dan air milo...memang tengah jem giler la kan time tu orang nak gi keje...siap pesan suami lagi tak payah bawak laju2..bawak macam biasa je...ntah2 tak "buka" lagi...bila suami saya nak potong que pon saya tak bagi..see di saat2 macam ni pon saya masih sangat berhemahkan hehehe...

Sampailah sakit tu makin kerap...2 ke 3 minit kot...memang saya dah tak tahan...sampai termuntah2 dah dalam keter...tangan dah pegang handle sampai terpejam2 mata menahan sakit..Masa ni suami saya pon terus potong que dan pecut laju2...

Sampai je kat hospital, suami turunkan saya dulu kat dewan bersalin pastu dia gi cari parking...masa nak daftar tu, nurse tu sound saya sebab saya bukan dari putrajaya...dan kalau bukaan tak buka 4 cm mereka tak terima...Saya ye kan je la sebab memang dah tau pon...

Lepas tunggu2 tu doktor pon cek saya...kebetulan lak pagi tu ramai lak yang datang so kena tunggu lama sikit...dalam bilik tu je dah ada 4 orang..dipendekkan citer, bila doktor dah cek2...dia kata bukaan saya dah 6cm! dan terus pecahkan air ketuban...Start dari sini saya dah macam tak ingat sangat dah sebab terkejut sangat pon ye...tetibe dah kena gi labour room...yang lain masih diperiksa lagi padahal diaorang dari awal2 lagi dah dalam bilik tu dan dah ngeluh2 kesakitan..

So masuk je labour room...masa ni lah saat2 paling genting...nurse kata teran macam masa sembelit...saya pon cubalah teran...sekali kena sound daa saya tak pandai teran huhuhu...letih tak ada tenaga pon ye jgk kot sbb saya da temuntah2 dalam keter...so saya pon cuba dan cuba lagi...dari pandangan peribadi saya, meneran tu bukan mcm kena sembelit tapi bila dah tarik nafas, teran sampai tak ada nafas betul2 dan panjang! masa ni la yg org sll cakap sampai rasa tak ada nyawa tu kot...agaknye la kan...huhuhu...dan bila buat macam tu la baru terdengar doktor2 cakap good..good...pushhh...dan saya pon push sehingga ke nafas terakhir gitu hehehe...

Tetiber rasa something keluar dan saya rasa sangatlah legaaa dan terdengar tangisan baby! Tepat 9.55 pagi baby saya selamat dilahirkan...Yeaaayyyy! doktor letak kejap je kat atas perut saya pastu terus nurse angkat bawak keluar untuk dibersihkan...memang masa ni saya tak berapa ingat sebab semuanya berlaku dengan begitu pantas dan saya rasa macam tak percaya dah melahirkan baby saya...

Dipendekkan citer lagiii...dari 9.55 pagi lepas waktu besalin tu sampailah ke petang saya terbaring je kat atas katil labour room tu sebab wad penuh...paham2 la hospital gomen kan...hehehe..so sepanjang menunggu di bilik bersalin tu hanya saya, suami dan baby saya je...meleleh air mata saya bila pertama kali menatap wajah Arissa...tak sangka termakbul juga doa kami selama ni nak ada anak sendiri...indahnye perasaan masa tu...dekat 4.30 petang baru dapat katil dan saya dapatlah tido satu malam kat wad...

Alhamdulillah semuanya dah selamat...Semoga dengan kelahiran anak ini memberi sinar kebahagian dalam rumahtangga saya dan lebih dirahmati dan diberkati olehNya...semoga kami dapat melaksanakan amanah ini sebaik mungkin...Aminnn :)

No comments: